#عفاف وحجاب
حجاب مایه تشخص و آزادی زن است، برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادیگرایان، مايه اسارت زن نیست.
حجاب مایه تشخص و آزادی زن است، برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادیگرایان، مايه اسارت زن نیست.
‹فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)از منظر روایات›
روایات متعددی در فضیلت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها وارد شده است که در این جا به چند نمونه از آن می پردازیم:
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: خداوند متعال حرمی دارد که مکه است پیامبر (صلی الله علیه و آله) حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی (علیه السلام) حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از هشت در بهشت سه در آن به قم باز می شود. زنی از فرزندان من در قم از دنیا می رود که اسمش فاطمه دختر موسی علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می شوند.
در جای دیگر امام صادق علیه السلام می فرمایند: کسی که آن حضرت را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست.
همچنین از ایشان منقول است: «الّا انَّ حرمی و حرم ولدی بعدی قم»؛ آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است.
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: کسی که حضرت فاطمه معصومه س در قم را زیارت کند پاداش او بهشت است.
امام رضا علیه السلام در روایتی دیگر می فرماید: هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در می یابد.
امام جواد علیه السلام: کسی که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است.
‹جایگاه علمی ایشان ازمنظر روایات›
حضرت معصومه(س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضائل اخلاقی بود، پرورش یافت. این بانوی بزرگوار اسلام که به کریمه اهل بیت(ع) مشهور است، سرچشمه دانش و مظهر فضائل است. حضرت فاطمه معصومه(س) مظهر فضائل و مقامات است. روایات معصومان(ع) فضیلتها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت میدهد. امام صادق(ع) در این باره میفرمایند: بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است.
حضرت معصومه(س) از جمله بانوان گرانقدر و والامقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسیبن جعفر(ع) و پرسیدن پرسشهایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه(س) جواب پرسشها را نگاشته است. وقتی پاسخها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار بین راه با امام موسیبن جعفر(ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.
‹جلوه های انسان دوستی وکرامات ایشان›
یکی از علمای دولت آباد اصفهان به نام آیت اللّه حاج شیخ محمد ناصری از پدرش نقل می کند که در سال 1295 هجری در اطراف قم قحطی و خشکسالی شدیدی پدید آمد و احشام در معرض نابودی قرار گرفتند. اهالی آن منطقه 40 نفر از متدینین را انتخاب کرده و به قم فرستادند تا در صحن معصومه بست نشینند، شاید از عنایت ایشان باران ببارد و از قحطی نجات یابند.
پس از سه شبانه روز، شبی یکی از آن چهل نفر مرحوم میرزای قمی را به خواب می بیند که به او می فرماید: چرا در اینجا بست نشسته اید؟ او می گوید: مدتی است در منطقه ما باران نباریده و خشکسالی به وجود آمده ما برای رفع خطر به اینجا پناه آورده ایم. میرزا می فرماید: برای همین انجا آمده اید، این که چیزی نیست این مقدار از دست ما ساخته است برای رفع این حوائج به ما رجوع کنید، ولی اگر شفاعت همه جهان را خواستید دست توسّل به طرف این شفیعه روز جزاـ حضرت معصومه(س) ـ دراز کنید.
‹حضرت معصومه (س)و زمینه سازی ظهور›
حضرت معصومه(س) خودشان از زمینه سازان ظهور هستند.امام صادق(ع) فرمودند: «بزودى كوفه از مؤمنان تهى خواهد گشت و علم از آن رخت برخواهد بست همانند مارى كه در سوراخش پنهان مى شود. آن گاه علم در شهرى آشكار خواهد شد به نام قم. اين شهر معدن علم و فضل مى شود، تا آن جا كه بر روى كُره زمين كسى نمى ماند كه در دين ضعيف و ناتوان باشد حتى زنان پرده نشين؛ و اين [واقعه ]نزديك ظهور قائم ماست. خداوند قم و مردم آن را جانشين مقام حجّت مى كند. اگر چنين نبود هر آينه زمين اهل خود را فرو مى بلعيد و در روى زمين حجّتى باقى نمى ماند. علم از اين شهر به شهرهاى ديگر در شرق و غرب عالم سرازير مى شود و بدين سان حجّت خدا بر بندگانش تمام مى شود؛ چندان كه در كُره خاك كسى نمى ماند كه دين و دانش به او نرسيده باشد . سپس قائم عليه السلام ظهور مى كند»
‹چرایی برگزیدن لقب زینب ثانی بر ایشان›
اگر حضرت زینب (س) نبود، واقعه کربلا جهانی نمیشد و اثری از آن در تاریخ باقی نمیماند. وجود مبارک حضرت زینب (س) تاییدی بر امامت سید الشهدا (ع) و امام سجاد (ع) بود. بعد از فرقه واقفیه،گروهی باطل مدعی بودند که امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) فرزند و جانشینی برای خود ندارند.
رسالت اصلی حضرت معصومه (س) تایید امامت امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) است. آن حضرت با سه امام (ع) همراه بودند؛ نهضتی شبیه به نهضت حضرت زینب (س) را بر عهده داشتند و به زینب ثانی از نظر فضیلت و زینب امام رضا (ع) معروف بودند.
هنگامی که امام رضا (ع) به ایران هجرت کردند جمعیت بیشتر مردم ایران از اهل سنت بود.دلیل منصوب شدن ایشان به غریب الغربا نیز غریب بودن و دور بودن امام (ع) از شیعیان و وطن بود. پس از رسیدن نامه امام رضا (ع) به دست حضرت معصومه (س)، ایشان به ایران هجرت کرد؛ در حقیقت هجرت ایشان تایید امامت امام رضا (ع) بود.همانطور که حضرت زینب (س) تاییدی برای امام حسین (ع) و معرفی امام سجاد (ع) به جانشینی بود؛ هدف اصلی هجرت حضرت معصومه (س) نیز تایید امامت امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و ادامه و اتصال امامت امام موسی کاظم (ع) بود.
ای سورۀ نامت تفسیر اعطینا
زهرا ترین زینب، زینب ترین زهرا
خیر کثیر تو، آئینه کوثر
نامت سرآغاز تکثیر خوبی ها
روشن تر از نوری، در نور مستوری
پیدا ترین پنهان، پنهان ترین پیدا پیدا
ماه مقیم قم، خورشید «بیت النور»
در سایه سار توست سرتاسر دنیا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥